Friday, 1 October 2010

DIY - LuFfA/LoOfAh SpOnGe


Tadi sorang jiran AcHiKz kasi sesuatu yang AcHiKz suka.. Selalunya AcHiKz beli aje tapi kali ni dah dapat percuma tak perlu la beli lagi..

Nak tahu apa sesuatu tu??
Tengok la kat bawah ni..


Ni la luffa sponge yang makcik tu kasi.. Dia buat sendiri sebab kat belakang rumah dia ada tanam pokok petola.. Kata makcik ni senang aje nak membuatnya..

Untuk hasilkan luffa sponge ni sayur petola yang tua diperlukan.. Biarkan petola yang dipilih pada pokoknya.. Jangan potong tangkainya bagi membolehkan fiber terbentuk (tempoh pembentukan bergantung pada saiz petola).. Untuk mendapatkan fiber ini, kulit luar petola yang kering ditanggalkan.. Lepas tu dapat la macam gambar diatas..

AcHiKz dah potong luffa sponge ni kepada 3 bahagian.. Masih ada biji didalamnya.. Kena ketuk2 sikit sampai semua bijinya keluar..



Sebelum guna elok rendamkan dulu dalam air suam yang diletak sedikit sabun (AcHiKz ada juga tambah larutan antiseptik dalam air bersabun tu).. Bilas dengan sebaiknya dan keringkan.. Lepas kering boleh la guna luffa sponge ni untuk sental badan ataupun guna untuk cuci pinggan mangkuk..

6 comments:

ASaDa RyutaRo said...

best jugak ea.. cam senang je nak buat. tapi takut jugak tak menjadik.. huhu

Wahida Nasution Thakhrim said...

saya pun nak juga cuba tapi tak ada kawasan nak tanam pokok petola.. kena buat pancang kayu biar pokoknya menjalar..

Anonymous said...

hai, sorry ye.. saya nk tau kalau awk beli sndiri tu kat mane ye?saya nk yg raw mcm ni, xmo yg mcm jual kt body shop tu..

Norish.NN said...

Sy ade jual.Boleh email norish norlin@gmail.com

Norish.NN said...
This comment has been removed by the author.
Norish.NN said...

Sy ade jual.Boleh email norish norlin@gmail.com