Wednesday, 29 September 2010

bErHaTi2 DeNgAn MiNuMaN iNi



Nampak menarik kan minuman ni?? Tapi ada tak korang belek2 apa bahan2 yang ada dalam minuman ni?? Ini adalah keluaran terkini dari Yeo's (agak terkini la, i think).. Minuman kacang soya fusion dengan kacang hijau..

Lihat betul2 pada bahan yang terkandung dalam minuman fusion ni.. Ada nampak tak bahan yang bertanda pensel tu?? Didakwa E471 adalah emulsifier yang diekstrak dari lemak babi.. Oopps!! Kena sopan sikit.. Dari lemak khinzir..




Ada juga pihak yang mengatakan E471 juga boleh diekstrak dari tumbuhan sebab ada produk yang mengandungi E471 mendapat persijilan halal oleh JAKIM.. Apa pun sebagai pengguna khasnya pengguna beragama Islam harus peka dengan apa yang korang makan..

"Mencari yang HALAL tu fardhu bagi umat Islam"

p/s : AcHiKz jarang sangat la minum air dalam kotak ni.. Selalu bawak air masak dari rumah aje.. Botol air AcHiKz sebesar bantal peluk baby.. (^^)

2 comments:

DDrfauziah said...

Aslmkm.
Semua orang wajip peka ... tapi jangan sampai terlalu curiga kerana kecurigaan berlebihan ditakuti mendatangkan fitnah yg juga dilarang dalam Islam.
Sementelah di sini, minta maaf la sebab Kak G nak bersuara tentang widget yg keluar setelah menekan ruang komen di blog Ida ini! Perkara seperti ini mengundang virus yg akan mempunyai kesan tidak baik. Kak G sudah kena & terpaksa melakukan kerja menghilangkannya. Rasa macam serik pulak! Mungkin Ida tak sedar/tak perasan.

Wahida Nasution Thakhrim said...

w'salam.. terima kasih sebab menegur.. saya akan betulkan apa perlu..