Tuesday, 26 April 2011

Puding Jagung Berkrim


Ini minum petang AcHiKz dua hari yang lepas tapi hari ni baru nak post resipinya..

Bahan-bahan :
3 biji telur
200gram gula
120gram serbuk kastard
1 tin krimer sejat
1 cawan santan pekat
1 tin jagung berkrim
1 sudu teh esen vanila

Cara penyedian :
1- pukul telur dengan gula hingga kembang.
2- larutkan serbuk kastard dengan krimer sejat.
3- campurkan bahan telur, bahan kastard bersama campuran santan, dan esen vanila.
4- tapis campuran kastard untuk dapatkan kastard yang licin dan tak berketul.
5- masukkan jagung berkrim dan masak diatas api yang sederhana. kacau sehingga adunan jadi pekat.
6- tuangkan adunan dalam acuan dan biarkan ia sejuk.
7- potong ikut saiz yang dikehendaki dan hidangkan.



jemput makan semua!! (^^)

14 comments:

saya YANA said...

sedap ni... da lama nak buat tapi tak terbuat-buat.. haha... tq sharing resepi..

khaifaiz said...

wah achick.. sedapnya puding tu.. tak nak pos kt khai ker...

Wan Adawiyah said...

amboi tengok terliur gitu...h3h3 papepun resipi nie senang sgt ek...nak2 copy boleh...;-)

Wahida Nasution Thakhrim said...

yana : sama2.. (^^)

Wahida Nasution Thakhrim said...

khaifaiz: takut pokcik pos laju akanhabiskan sebelum sampai kat khai.. ha3

Wahida Nasution Thakhrim said...

wan adawiyah : silakan.. no prob..

KAMIHIDUP said...

YA ALLAH, serious KAMI minat gila. terliur kejap. :)

Wahida Nasution Thakhrim said...

kamihidup : resipi AcHiKz dah kasi.. boleh la buat lepas ni..

nelly said...

lapar !

Wahida Nasution Thakhrim said...

nelly : boleh kasi nelly jamu mata aje la.. silakan.. he3

Aku Skema said...

mak aku slalu buat kat rumah ni..sedap

Wahida Nasution Thakhrim said...

aku skema : yea.. memang sedap!!

Rashid said...

wow sedapnya ..

uiss..

Wahida Nasution Thakhrim said...

rashid : sedap tau.. jangan lupa cuba yea.. senang aje nak buat..