Wednesday, 13 April 2011

AcHiKz prawn fritters



Bahan-bahan :
20-30 ekor udang (saiz besar)
7 sudu besar tepung gandum
1 sudu teh serbuk penaik
1 cawan air
serbuk lada hitam dan garam secukup rasa

Cara penyediaan :
1- Udang dibersihkan, dibuang kulitnya tapi tinggalkan sikit dibahagian ekor.
2- Gaul tepung gandun, serbuk lada hitam, serbuk penaik dan garam bersama air. Sukatan air berbeza ikut citarasa masing2.. Tapi jangan cair, nanti tepung tak melekat pada udang.
3- Bancuhan dibiarkan seketika dalam peti sejuk (dalam 15-30 minit).
4- Keringkan udang dengan 'kitchen towel' untuk elakkan minyak meletup masa menggoreng udang.
5- Panaskan minyak, gaulkan udang dengan sedikit tepung gandum, kemudian celupkan udang dalam bancuhan tepung tadi.
6- Goreng hingga keperangan.
7- Hidangkan bersama sos kegemaran korang.

16 comments:

Zuwairi Aiman said...

Salam kunjungan... singgah la ke blog saya ;)


http://www.zuwairiaiman.com

KAMIHIDUP said...

:)

Wahida Nasution Thakhrim said...

zuwairi : selamat datang!! enjoy your stay here.. (^^)

Wahida Nasution Thakhrim said...

kamihidup : ringkas tapi menjawab segalanya.. he3

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

masuk ni udah 12 kali aku jumpa blog ada gambo makan makan

Wahida Nasution Thakhrim said...

brutalsolo : di AcHiKz HoUz memang sentiasa ada gambar makan2.. he3

nikaviolet said...

waaaa....sedap2.....

Wahida Nasution Thakhrim said...

nikaviolet : memang sedap pun.. tak dapat nak gambarkan manis udang tu.. terbaik la!!

Atiey said...

edapnyer achik....lama tak makn..petg ni nak watlah ekeke mcm rajin jer bunyi hehehe

Wahida Nasution Thakhrim said...

atiey : pos kat AcHiKz yea nanti.. he3

sakakarma said...

tolong emailkan aku 3 pinggan ok.

Sharinginfoz said...

sedapnya, bak sini sikit

Wahida Nasution Thakhrim said...

sakakarma : email gambar pinggan 3 keping boleh la.. he3

Wahida Nasution Thakhrim said...

sharinginfoz : kan dah kasi resipi tu.. sedap tau.. jangan lupa cuba yea..

Rahimah Ramlan said...

wahhhhh..sedapnye ^ ^

Wahida Nasution Thakhrim said...

rahimah : sedap~~ (^^)