Tuesday 27 July 2010

ReSiPi UnTuK RaMbUT



Sekarang ni banyak produk penjagaan rambut yang ada di pasaran berasaskan bahan2 semulajadi yang majoritinya terdiri daripada bahan makanan dan juga herba2.. Kat sini AcHiKz kongsi resipi penjagaan rambut yang boleh dicuba.. Apa salahnya korang cuba buat projek sains dengan bahan makanan kat dapur selain dari sediakan makanan.. Mana la tahu lepas ni, boleh hasilkan produk penjagaan rambut sendiri..


Hair Mask
1. Campurkan 5 sudu besar minyak zaitun bersama 2 biji telur. Sapu pada keseluruhan rambut dan biarkan selama 15 minit. Bilas hingga bersih.

2. Campurkan 2 sudu besar madu bersama 3 sudu besar minyak zaitun. Sapu pada keseluruhan rambut dan biarkan selama 15 minit. Bilas hingga bersih.


For Shining Hair
1. Pukul sehingga kembang 2 biji telur bersama 2 sudu besar susu segar. Sapu pada keseluruhan rambut dan biarkan selama 10 minit. Bilas hingga bersih.

2. Sapukan secawan jus lemon pada rambut yang sudah disyampu dan urut kulit kepala beberapa minit. Bilas dan sapu perapi rambut seperti biasa. Amalkan 2 minggu sekali.


Natural Hair Conditioner
1. Hancurkan 1 biji buah avokado bersama 3 sudu besar santan. Sapu pada rambut yang sudah disyampu. Biarkan selama 15 minit dan bilas hingga bersih.

2. Bergantung pada panjang dan tebal rambut anda, sapukan mayonis yang sudah dicampur dengan jus limau nipis pada keseluruhan rambut. Biarkan selama 15 minit didalam shower cap. Bilas dan syampu rambut seperti biasa.

Selamat Mencuba (^^)

No comments: