Friday 17 December 2010

pAsTiKaN iAnYa bErFuNgSi, BuKaN HiAsAn SeMaTa-MaTa


Dah 2 hari rupanya AcHiKz tak keluarkan entry.. 2 hari aje tapi rasanya macam dah 2 minggu lamanya!! Sempat melawat rakan-rakan blogger lain saja sebab merajuk dengan sambungan internet yang perlahan.. Keadaan hari ni dah elok sikit dari semalam.. Ada la semangat sikit nak menulis..

AcHiKz terpandang widget yang AcHiKz letak dalam blog ni.. Widget alih bahasa yang ada kat tepi tu.. Selama ni tak pernah AcHiKz cuba pun.. Mungkin sebab AcHiKz rasa tak ramai pembaca2 antarabangsa (tak boleh baca Bahasa Melayu atau Bahasa Inggeris) yang singgah kat AcHiKz HoUz ni.. Tapi hari ni terasa nak cuba pula.. Nak juga tahu boleh ke semua entry-entry AcHiKz kat sini dialih bahasa sebab banyak juga perkataan yang tak wujud dalam kamus Bahasa Melayu AcHiKz guna dalam penulisan kat sini..


Kat sini AcHiKz sertakan beberapa contoh alih bahasa dari entry "JaNgAn NaK CoPy PaStE AjE YeA".. Perhatikan kat setiap contoh beberapa perkataan yang tidak berjaya dialih bahasa.. Sila KLIK pada setiap bahasa untuk paparan yang lebih besar..

Arabic

Simplified Chinese

Japanese

Korean

Italian

Russian

German

AcHiKz akan baiki penggunaan bahasa agar boleh dialih bahasa sepenuhnya.. Tak nak la jadi macam kat atas tu.. Nanti pembaca-pembaca antarabangsa tak faham apa yang AcHiKz tulis.. Mana la tau dari ramai-ramai pembaca tempatan, ada terselit pembaca dari luar negara.. Kesian pula dia sebab tak dapat nak baca entry AcHiKz.. Betul tak??

6 comments:

Hakim Zailan said...

hahah,benda tu direct translation ke?

Wahida Nasution Thakhrim said...

a'ah.. direct translation.. perkataan berganda yg tak letak sempang tak dapat nak translate.. ha3

Anonymous said...

logik jugakan, kdg2 ell pn ad luar negara..hehe boleh translate tapi mslhnya banyak bahasa pasar kat blog ell tu..hehe

THANKS SEBAB KOMEN KAT BLOG ALIENELLIZ!!!..=)

Wahida Nasution Thakhrim said...

sebab ada guna bahasa pasar la yang AcHiKz cuba translate entry AcHiKz ni.. entah faham atau tak bila diorang baca entry kat sini..

hamzah ian said...

google translate kadang2 mcm tak betul je..

Wahida Nasution Thakhrim said...

ada juga la rasa tak betul.. tapi mana la AcHiKz tau bahasa lain tu.. nak baca pun tak reti..