Monday 17 November 2014

Belajar Jahit Manik


"Jahit manik?? Macam tak percaya aje.."
Itulah reaksi yang AcHiKz dapat bila bagitau kawan-kawan yang AcHiKz nak jahit manik pada baju kurung pesak gantung yang hendak dipakai semasa jadi pengapit majlis perkahwinan kawan sekolah AcHiKz.. Air muka diorang?? Jangan tanyalah.. Memang terkejut habis!!

Kenapa diorang terkejut?? Sebab selama belajar di GiatMara kawan-kawan lain ada la belajar jahit manik untuk isi masa lapang bila kerja sekolah siap.. Berbuih mulut dah diorang asyik ajak AcHiKz belajar sama tapi AcHiKz tolak perlawaan diorang atas alasan AcHiKz ni kurang mahir hal seni kerja halus dan tak kreatif untuk fikir corak atau rekaan manik untuk baju..

Tapi bila tenung baju yang dah siap, rasa macam ada benda yang kurang.. Kakak AcHiKz cadang untuk letak manik biar nampak menarik.. Pilih punya pilih, AcHiKz beli manik bulat warna putih mutiara dalam tiga saiz berbeza..



Jahitan manik pada pergelangan tangan baju dan juga pada bahagian bawah pesak baju sebab AcHiKz guna kain kosong untuk beri kelainan pada baju kurung yang nak dipakai nanti..

Setelah bersabar dan berusaha keras, inilah hasilnya.. (^^)

No comments: