Tuesday, 10 January 2012

Lutut AcHiKz terkoyak


AcHiKz tengah berehat kat rumah walaupun baru 24 jam menjalani minggu oriantasi disebabkan cedera kat lutut..

Dah selesai kuliah Maghrib dan solat Isyak berjemaah kami semua bersiap2 la untuk aktiviti pembukaan iaitu jalan lasak.. Masa penerangan dulu dah diberitahu jalan lasak sejauh 10km, tapi bila dah sampai kem ni, jurulatih cakap kena jalan 12.5 km pula.. Memang diluar jangkaan la.. Terus terang, AcHiKz agak risau la sebab belum tentu dapat selesaikan 10km, ini dah tambah sampai 12.5km lagi la AcHiKz risau.. Tapi AcHiKz nak juga cuba dan bertekad nak jalan sejauh yang AcHiKz mampu..

Kami dipecahkan kepada 4 kumpulan dan dilepaskan setiap 10 minit.. Kumpulan AcHiKz adalah kumpulan ke-3 yang dilepaskan.. Selain alat2 keselamatan, kami ditemani oleh veteran ATM yang bertindak sebagai fasilitator.. Laluannya berbagai2, keadaan jalan pun berbeza2.. Sekejap berpasir, sekejap tanah merah, sekejap jalan tar dan kebanyakkannya jalan yang berbatu2.. Pakai lapik tebal kat kasut pun masih terasa batu bila berjalan..

Masa tengah jalan atas batas antara bendang, AcHiKz jatuh sebab tersandung batu.. AcHiKz tak periksa luka tu sebab AchiKz ingat luka sikit2 aje la jadi AcHiKz teruskan perjalanan.. Rasanya dalam 6km terakhir AcHiKz dah makin letih, rasa sakit kat tapak kaki pun makin terasa terfikir nak mengalah tapi kawan2 dalam kumpulan banyak kasi semangat dan diorang yakin AcHiKz mampu habiskan perjalanan..

AcHiKz teruskan juga berjalan walaupun tak yakin akan sampai.. Sambil berjalan AcHiKz katakan pada diri AcHiKz yang AcHiKz berjalan ni untuk diri sendiri, untuk keluarga dan kawan2 yang banyak bagi semangat.. Kalau AcHiKz tak mampu nak habiskan sejauh ni, macamana AcHiKz nak lalui masa depan kalau cepat sangat mengalah..

Akhirnya AcHiKz sampai juga kat garisan penamat walaupun jalan terhenjut2.. Perasaan masa tu memang bercampur2.. Bangga pada diri sendiri, gembira, bersyukur, lega pun ada.. Letih punya pasal, AcHiKz tak ingat pun pasal lutut AcHiKz tu..

Esok pagi baru sedar yang lutut tu terkoyak.. Banyak juga la darah dah bazir keluar, dari lutut sampai kaki seluar tu nampak kesan darah meleleh.. Cepat2 salah seorang pengajar bawa AcHiKz pi A&E Hospital Yan.. Lutut AcHiKz terima 4 jahitan, diberi cuti sakit dan dibenarkan pulang ke rumah..

Tak dapat la AcHiKz nak habiskan minggu orientasi ni.. Sedih juga tapi apa boleh buat.. Kena berehat saja kat rumah.. Buat masa ni lutut AcHiKz tak boleh nak bengkok sebab takut jahitannya terkoyak dan luka makin besar.. Jadi AcHiKz banyak habiskan masa atas katil aje la.. Rasa sakit tu memang ada, tambah2 bila ubat bius dah habis.. Nak bergerak tu tak ada masalah, cuma susah sikit bila nak berurusan dalam bilik air, kena perlahan2 dan kena pastikan luka tak terkena air..

6 comments:

khaifaiz said...

moga cepat sembuh achikz

Wahida Nasution Thakhrim said...

terima kasih (^^)..

LelakiSemalam said...

jauh dari perut tu...:)

Wahida Nasution Thakhrim said...

LS : ada kena mengena dengan perut ke?? tak kisah la bahagian mana pun kat badan cedera tapi sikit sebanyak pergerakan akan jadi terhad..

- F i D - said...

tu dia..dh luka2 pun abeskn gak aktiviti..kental sungguh

Wahida Nasution Thakhrim said...

FiD - sebab dah berazam nak habiskan juga aktiviti.. bila dapat tamatkan jalan lasak tu, rasa puas sangat.. bangga dengan diri sendiri..