Monday 7 June 2010

NaK CePaT JuGaK Ke??


Sementara aku dok main online game di Facebook terpandang aku iklan kat tv..
Ada 1 budak kata ibunya pesan untuk cuci tangan selama 1 minit untuk bunuh kuman2.. Ada 1 budak pulak cakap cuma ambil masa 10 saat aje untuk bunuh kuman2 yang ada pada tangan..

10 SAAT!!

Cepat betul.. Bukan la aku tak percaya, tapi ada sikit mustahil la.. Mungkin ada orang yang ambil mudah soal mencuci tangan tapi bagi aku mencuci tangan dengan betul dan bersih adalah cara paling utama untuk elak dapat jangkitan penyakit.. Banyak penyakit yang berkaitan kebersihan macam taun dan paling ditakuti sekarang H1N1..

Mesti ada yang tertanya2 berapa lama nak cuci tangan kalau bukan dalam 10 saat?? Masa aku belajar subject Service Pharmacy dulu kami kena cuci tangan sekurang2nya 2 minit.. Kalau nak amalkan setiap kali basuh tangan ambil masa 2 minit mesti la tak tahan.. Leturer aku kata kalau nak cuci tangan kat rumah boleh diukur masanya dengan humming lagu Happy Birthday.. Ulang 2 kali lagu tu, lepas tu bilas bersih2.. Sampai hari ni, saat ni aku masih amalkan petua tu..

guna antibacterial liquid hand soap

urutan cuci tangan yang betul

Elok bawa antibacterial hand wipes ataupun hand sanitizer bila keluar jalan2..

Jangan lupa tau,
" PENJAGAAN KESIHATAN BERMULA DARI RUMAH "

No comments: